۱۳۸۸ آبان ۵, سه‌شنبه

مديريت اطلاعات

چند وقت پيش بود كه در جلسه اي شركت كردم كه چند تا از بچه هاي شركت نفت در آن شركت داشتند. موضوع جلسه بحث تهيه بانكهاي اطلاعاتي بود. در حين بحثها متوجه شدم كه كارشناسان شركت نفت هم علي رغم قدمت بيش از 30 ساله اي كه در بحث ورود كامپيوتر به تشكيلاتشان دارند ولي به طور عجيبي درگير عدم سازماندهي داده هايشان هستند. ياد صحبتهاي يك استاد ارتباطات در سالهاي اواخر دهه 60 افتادم كه مي گفت ما ايرانيها از انفور ماتيك، انفورشو ول كرديم و ماتيكشو چسبيديم. ولي ظاهرا بعد از 20 سال واقعا داده و اطلاعات سر به فلك مي زند و حجم زيادي را درحافظه ها اشغال مي كند ولي سازماندهي نمي شود.
پس از 20 سال مطالعه در مورد عصر اطلاعات باز هم به همان نتيجه اي رسيدم كه در مورد ورود بقيه علوم و فرهنگها به درون رفتارهاي خودمان رسيده بودم. درست مثل اينكه مي گويند اول بايد فرهنگ آپارتمان نشيني مي آمد و بعد آپارتمان نشيني رونق مي گرفت. الآن هم بالاخره انفور خودش را به ما چسبونده ولي نمي تونيم ارگانايزش كنيم. ما كامپيوتر را وارد كرديم ولي براي قشنگي و بعد از آن شروع به استفاده هاي بهينه كرديم ولي حالا نمي دانيم با خروجيهايش چه كار كنيم. خيلي جالبه.
البته نبايد از نظر دور داشت كه در دهه 90 خود تافلر هم كه تئوريسين عصر اطلاعات است معتقد بود سرعت حركت موج سوم از حركت طرفدارانش بيشتر است ولي عملا بايد گفت ما همچنان مسير امواج را قاطي پاطي ميريم. در آن واحد هر سه موج اول و دوم و سوم را با هم داريم و اعضا و طرفداران هر موج براي خودشان كار مي كنند.
موج چهارم يا موج مجازي را هم كه هيچ.
سعي مي كنم باز هم در اين مرد مطالبي را بنويسم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر